Foreign PolicyForeign Policy

China wants your attention, please

By Joshua Kurlantzick

05 Dec 2022 · 12 min read

Editor's Note

In Foreign Policy, a China expert reveals the Communist Party’s massive effort to bring its own version of the BBC to a television near you—though things haven’t gone exactly as planned.

Over the past decade, Beijing has invested heavily in trying to upgrade its major state media outlets such as China Global Television Network (CGTN), Xinhua News Agency, and China Radio International (CRI), and to make them seem more professional. It has tried to normalize them to audiences as little different from the BBC, CNN, or Al Jazeera—most likely Beijing’s preferred model—a station based in an authoritarian state but producing respected work.

For years in the 2010s, China hired respected foreign reporters to staff bureaus of outlets such as CGTN in the United States, Europe, Africa, Southeast Asia, and other places, and initially gave them a bit of room to cover interesting stories—as long as those did not directly affect China. The global journalism market is terrible: Between 2001 and 2016, newspaper publishing in the United States lost more than half the jobs in the industry, a higher rate of loss than in coal mining, not exactly an industry of the future. China’s outlets found many willing and credentialed reporters to join. Today, the Chinese government’s funding for state media dwarfs that of any other country’s state media funding, including that of the United States. In 2018, CGTN reportedly spent around $500 million to promote the network in Australia alone; it has also engaged in extensive promotion in Europe and North America.

Sign in to informed

  • Curated articles from premium publishers, ad-free
  • Concise Daily Briefs with quick-read summaries
  • Read, listen, save for later, or enjoy offline
  • Enjoy personalized content